INDSIGT

6.9.20
Halvdelen af alle skolebørn oplever bensmerter
Børn i 8-14 års alderen lider af bensmerter, viser et studie fra Syddansk Universitet.

Bensmerter hos 8-14 års alderen

Et studie fra Syddansk Universitet viser, at børn i alderen 8-14 år lider af smerter i benene, primært i knæ og ankler/fødder. Smerterne kommer og går, og i de fleste tilfælde kan man ikke relatere smerten til en specifik hændelse, men smerten kommer snigende og er eksempelvis forårsaget af overbelastning.

Smerter i arme er mindre normalt og omfattende, men rammer omtrent hvert fjerde barn. Her skyldes smerterne oftest en specifik hændelse, som f.eks. fører til en forstuvning eller et slag. Vi ser at smerterne fylder meget for de børn der rammes. I gennemsnit varer smerterne 8 uger om året – fordelt over 2-3 episoder. Vi bør derfor fokusere mere på forebyggelse og effektiv behandling siger Signe Fuglkjær, kiropraktor og PhD-studerende på Syddansk Universitet og fortsætter: Når man går rundt med smerter i så lang tid, reduceres livskvaliteten – og børnene skruer ned mængden af fysisk aktivitet. Netop fysisk aktivitet i barndommen er vigtig for at undgå overvægt og livsstilssygdomme senere i livet, forklarer Signe Fuglkjær om konsekvenserne.

Vi ved allerede at mange børn lider af rygsmerter, og at den tilstand ofte fortsætter ind i deres voksenliv. Vi ved ikke om samme mønster gælder for bensmerter. I denne undersøgelse ønskede vi at undersøge hvor og hvor ofte børnene var smerteramte, siger Signe Fuglkjær.

Fakta om undersøgelsen:
I alt 1465 skolebørn i alderen 8-14 i Svendborg Kommune deltog i undersøgelsen, der strakte sig fra 2011-2014.