INDSIGT

6.9.20

Hvad er kolik?

Ordet kolik bruges til at beskrive en tilstand, hvor ellers sunde og raske babyer har voldsomme og vedvarende skrigeture tilsyneladende uden grund.

Det har i mange år været en udbredt forståelse, at kolikbørn græder meget, fordi de har problemer i deres tarmsystem/ondt i maven. Nyere forskning tyder imidlertid på, at gråden formentlig kan have mange forskellige årsager lige fra overfølsomhed overfor mælkeprotein til smerter fra spædbarnets bevægeapparat, altså smerter fra led og muskler.

Typiske symptomer på led- og muskelproblemer hos spædbarnet kan f.eks. være:

• Utrøstelige skrigeture/koliksymptomer
  • Forstyrret søvn
  • Skæv stilling af hovedet/drejer altid hovedet til samme side
  • Suttebesvær/ problemer med amnin
  • Træg mave
  • Skævt/fladt baghoved

Skævt kranie

Mange spædbørn er født med et skævt kranie. Det er fuldstændig normalt, da kraniet er opbygget af adskillige separate kranieknogler, som er ’designet’ til at modstå tryk og bevæge sig under fødselsprocessen. Men hvis kraniet ikke retter sig i løbet af de første 3 uger, eller der begynder at danne sig et fladt eller skævt baghoved på spædbarnet, er det vigtigt at få det undersøgt.

Det kan foregå hos sundhedsplejersken, en fysioterapeut, der behandler børn, en kiropraktor, der behandler børn, egen læge eller en ergoterapeut. Da spædbarnets kranie vokser hurtigt, er det vigtigt med en tidlig indsats, for at undgå en evt. tiltagende fladhed på barnets baghoved.

Kolik: Spædbørns skrigeture kan skyldes muskel- og ledsmerter

Hvad kan du selv gøre ved skævt eller fladt baghoved hos spædbørn?

Har barnet en begyndende skævhed eller fladhed, følg rådene herunder, vær ihærdig - selvfølgelig uden at barnet græder - det tager tid og træning.

• Læg barnet på maven så ofte det kan lade sig gøre. Det aflaster trykket på baghovedet og styrker nakkemuskulaturen, så barnet bedre selv kan dreje hovedet. Et barn på 4 uger skal helst ligge på maven 20 minutter, sammenlagt, i døgnet.
  • Prioritér stimulering væk fra favoritsiden ved puslebordet, i barnevognen, sengen og andre steder, hvor barnet opholder sig over længere tid.
  • Barnet vil ofte dreje hovedet mod den person, det sover ved siden af. Sørg derfor for, at barnet ligger, så det vil dreje hovedet væk fra favoritsiden for at se personen.
  • Flaskebørn med skævt baghoved skal gerne vendes til den side, hvor de har favoritsiden væk fra forælderen, og derfor væk fra favoritsiden, når der gives flaske.
  • I tilfælde, hvor der er udtalt skævhed/fladhed kontaktes sundhedsplejersken, så forældrene får hjælp til en ekstra indsats, eventuelt med hjælp fra kommunens ergo- eller fysioterapi eller hos en kiropraktor.