Alt du skal vide om fodled gener

Fodled

Vores fødder er hver dag udsat for utrolige belastninger. Ved løb på jævnt terræn uden stigninger belastes fødderne eksempelvis med 3 gange legemsvægten – og endnu mere, hvis man løber ned ad bakke eller på ujævnt terræn! Fungerer fødderne ikke som de bør, ødelægges balancen i kroppen, og det kan også medføre problemer andre steder f.eks. i knæ, hofter eller ryg. Mange af disse problemer kan afhjælpes ved kiropraktisk behandling samt muskulær genoptræning på balancebræt. Du kan få akutte smerter som når du vrikker rundt, men også få smerter, som opstår over en længere f.eks. som det tilfældet ved en hælspore. En række andre sygdomme kan også forekomme i fødderne f.eks. leddegigt, urinsyregigt, senfølger af sukkersyge mv. – disse vil ofte være lægens bord.

Akutte smerter

Symptomer: Smerter ved bevægelse af foden er et hyppigt symptom, men også mere beskedne symptomer kan være udtryk for, at der er noget galt. Det kan f.eks. være uro eller ømhed. Disse gener opstår ofte efter længere tids stående stilling eller løb, men kan hos nogle også mærkes efter længere tids siddende eller liggende stilling. Hyppigst mærkes smerterne på anklens yderside, langs akillessenen, under hælen eller i forfoden.

Årsag: Der er mange årsager til ankel– og fodgener, her nævnes de hyppigst forekommende: Forstuvning/forvridning (at vrikke rundt) eller anden skade mod foden (slag/spark), hælspore, fejlbelastning, (f.eks. ændret gang som følge af lændesmerter eller knæsmerter), dårligt fodtøj, platfod, nedsunken forfod, slidgigt eller seneskedehindebetændelse. Årsagerne kan desuden inddeles i akut opståede (akut skade) eller langsomt tiltagende (overbelastning). Husk at ankel-/fodgener kan stamme fra problemer i lænden, hoften eller knæet.

Behandling: Kiropraktisk behandling af benets led søger at genskabe normal ledbevægelighed for derved at afslappe muskulaturen og fjerne smerter og ubehag. Korrektion af benets led vil samtidig give et bedre fundament under resten af kroppen. Ledbehandling suppleret med evt. bløddelsbehandling og el-terapi fremmer ophelingen og optimal funktion og bevægelighed af alle involverede led, muskler og senevæv.

Hælspore

Symptomer: Smerter under hælen, der hvor en stor seneplade (fascia plantaris), som ligger under foden, hæfter på undersiden af hælknoglen. Det er den grundlæggende irritation(betændelse), der giver smerten, og man vil have smerter i lang tid, inden selve hælsporen opstår. Ved en hælspore har du smerter under hælen ved gang og måske også, når du står almindeligt.  Området kan være hævet og ømt ved berøring. Ofte er der flere symptomer om morgenen og disse bliver mindre eller forsvinder op ad dagen. Der kan opleves smerter hele dagen og selv når du holder dig i ro, hvis tilstanden forværres og bliver mere kronisk.

Årsag: Hvis du har gået meget; især hvis man har gået på et hårdt underlag og evt. i nye sko uden stødabsorption eller hvis du har landet hårdt på hælen efter et spring - f.eks ved sport, hop ned fra en stige eller lignende.

Behandling: Komplekst og flere behandlingstiltag er ofte nødvendige. Hvis den grundlæggende årsag til problemet kendes skal den faktor mindskes og det kan derfor være nødvendigt at ændre på træning og andre dagligdags aktiviteter i en periode. Det er vigtigt at sikre optimal bevægelighed i især fod og ankelleddet, men også i knæ og hofte. Senen under foden skal gøres så smidig og fleksibel som muligt, dette kan være ved tryk-og shockbølgebehandling samt instruks i stræk og træningsøvelser.